Tengricilik ve Diğer Dinler
Tengricilik ve Diğer Dinler
Türk'ün özünü yansıtan, onun has ürünü olan Tanrıcılığın, diğer dinlere bakış açısını tespit etmek çok önemlidir. Başka dinlere bakış açısı, başka dinlerin olumsuzluklarının belirlenmesi anlamında değil, güzel dahi olsa yabancı olan, öze aykırı olanın belirlenmesinde bize önemli veri sunmaktadır.
Bir ulusun, başka bir ulustan doğan kültür veya inanç sistemine girmeyi ilk etapta reddetmesi ve direnç göstermesi, o inanç veya kültürün kötü olmasından kaynaklı değil; o kültür veya inanç sistemine girdiğinde kendi daha güzel görünecek olsa dahi artık kendi olamayacağını hissetmesinden ötürüdür.
Hristiyan bir Kızılderili'yi, Kızılderili kimliğine ait görmek ne kadar mümkündür? Onu bir anlamda çok kimlikli veya kişilikli ya da kimliksiz saymak yanlış mıdır doğru mu? Kendisinden geriye acaba çok bir şey kalmış mıdır ve ilerde de kalmaya devam edebilecek midir?
Türkler inançlarından ve onu meydana getiren yaşantılarından ötürü yabancıya, kendinden farklı olana karşı, diğer birçok ulustan farklı olarak kayda değer bir hoşgörü ile yaklaşmıştır. Çünkü Türk, yabancının kendinden farklı olmasını bir tehdit olarak algılayıp korku ile dolmamış ve onları kendine benzetmeye çalışarak korkusunu dindirmeye çalışmamıştır. Yabancının farklı olması doğaldır ve farklı olmalıdır. Öyle de kalmalıdır. Tersi, garip bir şekilde rahatsız edicidir. Çünkü Türk, doğaldır, doğal düzene bağlıdır. Yabancı olanın ona benzemesi doğal değildir.
Tengricilik, yayılmacı, evrensel ve gayri-milli dinler olan Hristiyanlık ve Müslümanlıktan ciddi şekilde ayrılmaktadır. Tanrıcılığın yaşadığı hemen her yerde insanlar, başka milletten birinin kendi dinlerini benimsediklerini gördüklerinde bundan ciddi şekilde rahatsızlık duymuşlardır ve kendi dinlerini ve kimliklerini çalmakla suçlamışlardır.
Özetle Tengricilik, dünyada yaşayan herkesin kendi gibi inanmasını, giyinmesini, yaşamasını isteyen bir inanç değildir. Böyle bir şey doğal olana ters olduğu için tanrısal da değildir. Yayılmacı bir inanç sisteminden gelmeyen, farklılığa saygı temelli bir kültürden gelen Türkler, tarih sahnesinde hep bu özellikleriyle dikkat çekmiştir.
Tengricilik milli bir dindir. Ümmet fikrini içermez. Yani Türkler Tengrici'dir. Bir Arap'ı ya da Rum'u Tanrıcı yapma amacı taşınmaz. Bunun hiçbir anlamı da yoktur.
Türkler, Tanrı'nın birliğine iman etseler de Tanrı'nın her topluluğa yaklaşımının farklı olduğuna, her topluluğun da Tanrı'ya yaklaşımının farklı olması gerektiğine inanarak, asla başka topluluklara kendi inançlarını empoze etme fikrine kapılmamışlardır.
Tengricilik ve İslam Karşılaştırması
Tengricilik (Gök Tanrı İnancı)
|
İslam
|
Tengri, çokluğun arkasındaki tekliktir
ve gücü doğada paylaşılır.
|
Allah, birdir. Doğmamıştır,
doğrulmamıştır. O’na denk yoktur.
|
Tengri yargılamaz ve ona kulluk
yoktur.
|
Allah mutlak yargılayıcıdır, O’na
kulluk edilir ve dilediğini cennete, dilediğini cehenneme gönderir.
|
Tengricilik’te kutsal kitap yoktur.
İnsan doğadan öğrenir ve doğanın dili ortaktır.
|
Allah’ın yolladığı 4 kitap vardır. Bu
kitaplar gönderdiği toplumun diliyle yazılmıştır.
|
Melekler ve ruhlar aslında Tengri’dendir.
|
Melekler ve ruhlar; Allah’ın
kullarıdır.
|
Tengri insanlar ile konuşmaz ve günlük
hayata müdahale etmez.
|
Allah peygamberler aracılığı ile
insanlarla konuşur ve günlük yaşama çeşitli şekillerle ve şeriat kuralları
ile müdahale eder.
|
İnsan, Tengri’nin evladı (maddi
evlatlık değil; enerjisel)
konumunda olduğu için kendi yazgısını yazma gücüne ve seçim yapma hakkına sahiptir.
|
İnsan Allah’ın kuludur. Allah;
dilediğini rızıklandırır dilediğini ise saptırır. Mutlak irade Allah’ındır.
|
Ölen kişinin kötülükleri ve iyilikleri
dünyada kalır. Ödül de ceza da dünyalıktır; aynı şekilde iyilik ve kötülük
kavramı da dünyalıktır. Ölen kişinin ameli evlatları vasıtasıyla hatırlanır
ve etkisi yedi nesil devam eder.
|
Ölen kişinin iyilik ve kötülüğü;
ahrette değerlendirilir ve buna göre cennete ya da cehenneme gideceğine Allah
karar verir. Dünyadaki iyiliklerin asıl mükafatı ve kötülüklerin asıl cezası
ahrette görülecektir.
|
Müslüman bir toplumda yaşadığımız için İslam ve Tengri inancı karşılaştırmasını şu yazımızda daha derinlemesine yapmıştık: İslam ve Gök Tanrı İnancı
Tengricilik ve Hristiyanlık
Hıristiyanlık
|
Tengricilik (Gök Tanrı İnancı)
|
Teslis inancı vardır. Hristiyanlara
göre bu inanç insan aklı ile kolayca anlaşılmaz. Baba-Oğul-Ruh’ül Kudüs
üçlemesine iman edilir. İsa’nın Tanrı’nın oğlu olduğuna inanılır ve İsa da
tanrılaştırılır.
|
Tengri’nin bir kadını dölleyip ondan
çocuk sahibi olacağına inanmaz. Tengri’nin özel olarak bir kişiyi kutlu
kılacağına da inanmaz. Herkes Tengri’den öğrenir ve Tengri’nin parçası,
evladıdır.
|
Mukaddes Kitaplara İman (Kur’an Hariç
tutularak) Eski ve Yeni Ahit’in tanrıları Yehova tarafından vahyedildiğine
inanılır.
|
Tengri kitap yazmaz, yazdırmaz; kimse
ile konuşmaz.
|
İnsan doğuştan günahkardır. Adem ile
Havva’nın günahının insanlığa bulaşmıştır.
|
Tengriciler de günah ve sevabın
evlatlarına kalacağına inanır fakat bu tanrısal değildir. Sosyal bir olgudur.
Bütün insanlığı da bağlayacak ortak ve büyük bir günah anlayışı yoktur. Adem
ve Havva fikri yoktur.
|
Kilisenin ve ruhban sınıfın insanlar
üzerinde hakimiyeti söz konusudur. Din hakkında kiliseler kararlar verir ve
insanlara tebliğ eder. Kiliseye gelen kişilerin azalması, dinin zayıflaması
olarak algılanır.
|
İbadethane yoktur. Bütün dünya
tanrının evidir ve ibadete açıktır. Bunu yanı sıra ruhban sınıfı ve din adamı
da yoktur. Herkes Tanrı’dan öğrenir inancı hakimdir.
|
Ölülerin diriltilip Yehova tarafından
yargılanacağına yani ahrete inanılır.
|
Ahiret yoktur. Yargılama yoktur.
İyilik ve kötülük dünyalıktır.
|
Hristiyanlık dünyanın dört bir yanına
misyonerler gönderir ve dini yayma gayesi güder.
|
Tengricilik milli bir inançtır.
Yaymaya çalışılmaz; ümmet fikri yoktur.
|
İncil’e göre insan iradesi bir hiçtir.
İnsanlar iradeleriyle hareket etmezler.
|
İnsanlar etkindir ve tanrısal güç
sahibidir. Kendi seçimlerini yaparlar. Bu yüzden yaptıklarından topluma ve
doğaya karşı sorumludurlar.
|
Musevilik ve Tengricilik
Musevilik
|
Tengricilik
|
Yaratan Yehova birdir. Her şeyin
yaratıcısıdır. Bedeni yoktur, eşi ve benzeri yoktur. O’ndan başka tanrı
yoktur.
|
Tengri birdir. Her şeyin
yaratıcısıdır. Fakat Tengri birçok yerde farklı güç şeklinde ortaya çıkabilir
ve adlandırılabilir.
|
Peygamberlerin bütün sözleri doğrudur,
Tanrı tarafından kabul edilmiştir.
|
Peygamber yoktur. Kimse Tengri ile
konuşmamıştır.
|
Musa hakikatlerin peygamberi ve
peygamberlerin en büyüğüdür.
|
Musa, -eğer yaşamışsa- yalnızca
Yahudilerin tarihi bir şahsiyetidir. Peygamber değildir.
|
Tevrat, Sina Dağında rahmetle
andığımız Musa’ya verilenin aynısıdır.
|
Tevrat da dahil hiçbir kutsal kitaba
iman ve itibar edilmez.
|
Tevrat asla değişmemiştir ve
değiştirilemez.
|
Bunu bütün kitaplı dinler söylüyor.
Tengricileri bağlayan bir yasa değil.
|
Yaradan ödüllendirir ve cezalandırır.
|
Ödül ve ceza kişiye kendisi, doğa ve
toplum tarafından verilir. Tengri dünyadaki insanların işleri ile meşgul
değildir.
|
Yaradan ölüleri diriltecektir.
|
Bilinmez.
|
Budizm ve Tengricilik
Budizm
|
Tengricilik
|
Hayat ıstırap ile doludur. Hayatın
ıstırabından kurtulmak için yaşama hevesinden kurtulmak gerekir. Yaşama
hevesinin sönmesi ile insan rahata kavuşur. (Nirvana) Hiçbir hevesi ve
ihtirası olmayan insan, dünyadan elini eteğini çekerek kutsal istirahate
kavuşur.
|
Bu hüküm insanın doğasına terstir.
Tengricilik doğal olanı arar. Seks de dahil bütün zevkler uygun şekilde
giderilmelidir. Toylar düzenlenmeli, insanlar eğlenmelidir.
|
Ahiret, peygamber, kitap, tanrı
yoktur.
|
Tanrı vardır fakat ahiret, peygamber,
kitap inancı Tengricilik’te de yoktur.
|
Buda’nın felsefesine göre yaşayan kişi
ahlaklı olur.
|
Özelleşmiş ve kutsallaştırılmış
insanlar yoktur. Herkes Tengri katında eşittir ve herkes Tengri’den öğrenir.
|
Reenkarnasyon inancı yani insanların
bir dahaki yaşamlarında farklı şekillerde dünyaya yeniden geleceğine iman
vardır.
|
Reenkarnasyon inancı yoktur. Yalnızca
kişinin evlatları aracılığı ile yaşadığına inanılır.
|
Mistik öğeler ağırlıktadır. İnsanın
kavraması güç şeyleri sezmesi beklenir.
|
Mistik öğeler yani insanın düşünüp de
bulamayacağı şeyler bulunmaz. Doğa indeksli bir inançtır. Öğretileri
doğadandır ve insan zihninin kavramasında bir engel yoktur.
|
Mistik olan bilgiyi üstad-öğrenci
ilişkisi içinde öğretme, sezdirme çabası güdülür. Din adamlığı sistemi ve
tapınakları vardır. Mistik bilgilere ulaşmak için çeşitli mental teknikler
uygulanır.
|
Üstad-öğrenci ilişkisi yoktur. Buna
karşı çıkar. Herkes Tengri’den öğrenir. Herkes kendisi doğruları bulacak
güçtedir. Tapınak ve din adamlığı yoktur.
|
Çok güzel yazmışsınız
YanıtlaSilTengriçiliğin ne kadar üstün olduğunu bariz bir şekilde gördüm bir daha
YanıtlaSilİSA nın kensisi allah tır allahın insan vücudu ile dünyaya gelmesidir insan zülmlerini çekmiştir yahovayı tanrı değildir siz kendiniz uydurmuşsunuz
YanıtlaSilTevrat'ta Tanrı olduğu yazar. Cidden buna mı inanıyorsunuz? Semavi dinler arasındaki en mantıklı olan Musevilik'tir, o bile kendi içinde çelişiyor.
Silbaba oğul ve kutsal ruh,üç değişik varlık değiller üçü de aynı ve tek varlıktır aynı cevherdir isa bedene bürünen kelamdır
YanıtlaSilHristiyanlıkta insan iradesi vardır hatta Tanrı çoğu zaman dünyaya karışmaz çünkü dünyada şeytanın eğemenliği vardır.
YanıtlaSil"Yeryüzünde bağlayacağınız her şey göklerde de bağlanmış olacak; yeryüzünde çözeceğiniz her şey göklerde de çözülmüş olacak.”
Matta 16:19
Bu deizm, tengricilikle alakası yok..
YanıtlaSilZaten Tengricilik Türk deizmidir. Dünya nın en eski inancı Deizmdir zaten. Bölgelere göre farklılık gösterir.
SilTengricilik deist ögeler taşıyor,bu doğru.ama bence tengricilik daha çok türk panteizmidir.
Silİsa Tanrının bedenleşmiş Halidir hemde Asli günah insanın daha çok kendini düşünmesidir Tengricilik kişiye göre farklılık gösterir İnsanların iradeleri vardır Mesih İsa Babasız dünyaya gelmiştir Meryem Ana Sonsuz Bakiredir
YanıtlaSil