Tengrici Koşuklar - Okunacak Özlü Sözler
TENGRİCİ KOŞUKLAR
·
Tengri’ye ibadetin önemi
hakkında, özlü söz
“Tün kün tapun
Tengrike, boynamagıl
Qorqup angar eymenü
oynamagıl”
“Tengri’ye gece gündüz
ibadet et, bu işten şaşma
O’ndan sakın ve
saygında oyunbaz olma”
Kam
Karatelpek’in ortaya koyduğu “7 Balıq”tan olan “Özde Birlik” ilkesi, özünü
kökünü bu koşuklardan alır. Yaptığın bir işi, yalnızca içinden gelip inandığın
için yapman gerek. Tengri’ye karşı olan sorumluluğunda da bu böyledir. İçinden
yamanlık geçerken, Tengri’den sakınıyormuş gibi yapmak yalnızca oyunbazlıktır.
·
Tengri ve Doğa Ana hakkında
“Awlalur özüm anıg
tuzınga
Emlelür közüm anıg
tozınga”
“Gönlüm onun
güzeliğiyle avlanır
Gözüm onun ayağının
tozuyla iyileşir.”
Bu koşukta
betimlenen “ayak tozu” bir mecazdır.
Ne Tengri’nin ne de Tengri’nin zuhur ettiği doğa ruhlarının ayağı elbette
olamaz. Ancak, soyut bir şey betimlenirken,
somut kavramlardan yararlanmak gerekir.
Bu koşuğu,
güzel bir yer görünce, temiz bir doğa ve akarsu görünce hissederek söylemek,
kişinin varsa ruh sıkısından ve depresyondan kurtulmasına; bedensel
rahatsızlığının da dinmesine yardımcı olacaktır.
·
Yedi Balıq’tan biri olan “Bilimtutarlık”
hakkında Koşuklar
“Biligni ederdim
Bügüni üdürdüm
Özümni adırdım
Yagıl atım yazlınur”
“Bilgi ve bilgeliği
aradım
Bilge kişiyi seçtim
Bu nedenle halk
arasından ayrıldım
Uğraşım yolunda, yağız
atım özgür olur.”
Bu koşuk,
bilgiyi gerçekten aramanın kişi üzerindeki etkisinden bahsetmektedir. Kişi,
eğer mutlak bilgiyi ve bilgeliği arıyorsa, toplumun ona dayattığı kalıplardan
sıyrılmak zorundadır. Bu da koşukta, “Özümni adırdım.” Şeklinde geçer.
Özünü adırmayanlar, kutlu ruhla ve bilgelikle iletişim kuramazlar. Bu yüzden
kamlar da çoğunlukla yalnız gezerler.
“Oglum sanga qoyur men
Erdem ögüt khumaru
Bilge erig bulup sen
Yaqqıl anıq taparu”
“Oğlum sana bırakıyorum
Erdemi ve görgüyü,
miras olarak
Bilge bir kişiyle karşılaştığında
Onun yanında kal
(hikmet bul)”
Bu koşuk
açıkça anlatır ki, bilge kişinin dini, dili, rengi, ırkı, cinsiyeti hiçbir
şekilde önemli değildir. Erdem ve görgü, insanı insan kılan şeylerdir. Erdeme,
görgüye sahip bir kişi de, bilge bir kişinin dizinin dibine oturmalı ve ondan
öğrenmelidir. İşte böyledir Tengrici’nin bilimtutarlığı.
Eygü sawıg eylese özke
singer”
“Bilge adamın sözünü
öğüt olarak al
Çünkü içinde yaşatmayı
bilirsen, güzel söz gönlünde kök salar.”
Sözlerin
büyüsü binlerce yıldan beri bilinir. Öyle sözler vardır ki, kişinin hayatında
dönüm noktası yaratır; tüyler ürperir, gözler yaşarır. Öyle sözler de vardır
ki, yalnızca kuru gürültülerdir. İşte, bilginin peşinde olup bilgenin sözlerini
dinlersen yüreğinde ölmez bir ağaç dikersin. Bu ağaç ki bilgelik ağacıdır. Bu
koşuklar, Tengrici çocuklara öğüt olarak okunmalıdır.
·
Tengriye Şükür İçin
Okunacak Koşuk
“İdimni
ögermen
Biligni bögermen
Köñülni tügermen
Erdem üze türlünür”
“Tanrıma şükrederim
(ihsanı için)
Hikmeti çoğaltırım
Gönlümü bununla
düğümlerim
Çünkü gönlüm erdemle
dürülür.”
Bu ne anlam
dolu bir sözdür ay Tengri! “Gönlümü bununla düğümlerim.” Hikmetle
düğümlenmiş, erdemle dürülmüş bir gönle, hangi fesat düşünce, hangi art niyet
girebilir? İşte böyle bir kişiye bilge denmezse, ne denir?
Tengriye
şükretmeyen, fakirdir. Çünkü gönlü aç kalmıştır. Şükür, bir köle misali değil
bir “teşekkür” şeklinde olmalıdır.
Tengri’ye yalvararak değil, sanki sevgili bir atanın verdiği yiyeceklere “teşekkür”
edercesine Tengriye şükretmeli. Şükrederken gönlünde sevgi, heyecan ve mutluluk
duymalı kişi.
Bu koşuklar,
Divan-ı Lügatit Türk’ten özenle seçilmiş olup Tengrici yorumları sonradan
yapılmıştır. Kaşgarlı Mahmut, o dönemki arı duru Türklerin düşünce dünyasını,
Tengrici dünya görüşünü başarılı bir şekilde bizlere aktarmıştır. Yattığı yer
nur olsun.
Notlar:
Q harfini, kalın K şeklinde okuyunuz.
Q harfini, kalın K şeklinde okuyunuz.
NG veya ñ
harfini, Neşet Ertaş’ın “Göñlüm hep seni arıyor” derkenki “ñ” sesi gibi
okuyunuz.
hepsi birer Şaheser.Bu güzel Koşukları bizimle paylaştığınız için size minnettarız.esenlikler
YanıtlaSil